عیدهای مذهبی مسیحیان

منتشرشده در به‌روزرسانی شده در

مسیحیان جهان بلعکس مسلمانان دارای جشنها و عیدهای زیادی هستند. عیدهای مذهبی مسیحیان شامل دو گروه است.

اول شامل سه عید مهم مسیحیان که تولد مسیح، عید قیام و عید پنطیكا می باشد.

دوم شامل چندین جشن و عید دیگر مانند هفته مقدس، عید صعود، عروج مریم مقدس و عید کوچک می باشد. که در ذیل خلاصه ای از آنها را برایتان شرح خواهم داد:

تولد عیسی مسیح (کریسمس) :

روز تولد مسیح چه تاریخی است؟ روز 25 دسامبر یا 6 ژانویه.

کریسمَس یا نوئل نام جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زادروز مسیح برگزار میشود. بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان ، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن گرفته و بسیاری نیز آنرا در شامگاه روز ۲۴ دسامبر برگزار میکنند. همچنین اعضای بیشتر کلیساهای ارتودوکس در سراسر دنیا نیز روز بیست و پنجم دسامبر را به عنوان عید میلاد جشن میگیرند. برخی از مسیحیان ارتودوکس در روسیه، اوکراین، سرزمین مقدس به سبب پیروی از گاهشماری یولیانی، جشن کریسمس را در روز ۷ ژانویه برپا میدارند. اعضای کلیسای ارامنه طبق سنت منحصر به فردی روز ششم ژانویه را به عنوان روز میلاد و همچنین روز غسل تعمید مسیح در یک روز جشن میگیرند.

عید قیام (عید پاک) :

روزی است كه مسیحیان به مناسبت پیروزی مسیح بر مرگ و رستاخیز او از مردگان جشن می گیرند عید پاک در پایان هفته مقدسی است که عیسی مسیح وارد اورشلیم می‌شود و توسط سربازان رومی دستگیر و پس از تحمل رنج و سختی‌های فراوان بر فراز تپه جلجتا در اورشلیم مصلوب می‌شود.

طبق انجیل ( عهد جدید ) ، عیسی مسیح دو روز پیش از ( روز فصح ) به صلیب کشیده شد و روز سوم در یکشنبه ای که ماه به حالت قرص تمام بود، از قبر برخاست و سپس40 روز در زمین زندگی کرد و بعد به آسمان رفت.

مسیحیان نخستین بدلیل که در جامعه ای یهودی می زیستند، جشن رستاخیز پیشوای خود را همزمان با مراسم عید فصح برپا می کردند .ولی در سال 325 میلادی و پس از آن که مسیحیت توسط دولت روم دین رسمی شناخته شد، پدران کلیسا، عید قیام مسیح را از عید فصح یهود جدا کردند ، و آن را با روایات مسیحی هماهنگ ساختند .

بدین ترتیب اولین یکشنبه بعد از بر آمدن ماه کامل ( بدر ) را روز قیام دانستند، که می تواند میان سوم فروردین تا آخر فروردین ( 22 مارس تا 25 آوریل ) قرار گیرد . زمان این عید و تاریخ قیام مسیح چون از روی تقویم قمری تعیین شده است هر سال تغییر می كند. ولی در كل در ماه های آپریل و مارس است.

عید پنطیكا:

هفت هفته پس از قیام مسیح است و یادگار روزی كه روح القدس بر شاگردان مسیح نزول كرد.

پنطیکاست! این کلمه برای هر مسیحی، در هر جا، یادآور منظرۀ پرشکوه قرارگیری زبانه‌های آتش بر سر مسیحیان اولیه و حلول عطای شگفت‌انگیز زبان‌ها به‌عنوان نشانۀ حلول روح‌القدس می‌باشد. این رویدادها در باب دوم کتاب اعمال رسولان ثبت شده است. » چون روز پِنتیکاست فرارسید، همه یکدل در یکجا جمع بودند که ناگاه صدایی همچون صدای وزش تندبادی از آسمان آمد و خانه‌ای را که در آن نشسته بودند، به تمامی پر کرد. آنگاه، زبانه‌هایی دیدند همچون زبانه‌های آتش که تقسیم شد و بر هر یک از ایشان قرار گرفت. سپس همه از روح‌القدس پُر گشتند و آن‌گونه که روح بدیشان قدرت تکلّم می‌بخشید، به زبانهای دیگر سخن گفتن آغاز کردند. در آن روزها، یهودیانِ خداترس، از همۀ ممالک زیر آسمان، در اورشلیم به‌سر می‌بردند. چون این صدا برخاست، جماعتی گرد ‌آمده، غرق شگفتی شدند، زیرا هر یک از ایشان می‌شنید که آنان به زبان خودش سخن می‌گویند.»

پنطیکاست در اصل واژه‌ای است یونانی به معنی پنجاه. این کلمه در ترجمۀ یونانی تورات، نام یکی از سه عید بزرگ یهودیان بود. در زبان عبری، این عید را «عید هفته‌ها» می‌نامیدند که شرح آن در لاویان باب ۲۳ و تثنیه باب ۱۶ آمده است.

 

 

هفته مقدس

هفته پیش از عید پاک است. این هفته شامل روزهای :

یکشنبه نخل = نماد ورود مسیح به  اورشلیم  و استقبال مردم  با شاخه های نخل

پنج شنبه فرمان یا پنج -شنبه میثاق  = یادبود  شام  آخر  مسیح  با یارانش

جمعه نیک = مراسمی به یاد به صلیب کشیده شدن مسیح می باشد و تا ابتدای روز قبل از عید پاک ادامه دارد .

عید صعود :

چهل روز پس از رستاخیر مسیح  (عید پاک)  جشن صعود مسیح به سوی خداوند است .

عیسی مسیح پس از زنده شدن (عید پاک) به مدت چهل روز بارها بر رسولان ظاهر شد و درباره پادشاهی خدا با آنها سخن گفت. زنده شدن عیسی مسیح روز یکشنبه (عید پاک) و روز صعود عیسی به آسمان روز پنج‌شنبه می‌باشد. او قبل از صعود به شاگردان خود وعده داد که پدر آسمانی شما را پس از چند روز با آتش تعمید خواهد داد (عید پنطیکاست یا پنجاهه). آیات زیر لحظات عروج عیسی مسیح به آسمان در میان حواریون را به تصویر می‌کشد.

همین که عیسی این را گفت٬ در حالی که همه نگاه می‌ کردند بالا برده شد و ابری او را از نظر ایشان ناپدید ساخت. هنگامی که او می‌رفت و چشمان آنان هنوز به آسمان دوخته شده بود٬ دو مرد سفیدپوش در کنار آنان ایستادند و پرسیدند: «ای مردان جلیلی چرا اینجا ایستاده‌اید و به آسمان نگاه می‌کنید؟ همین عیسی که از پیش شما به آسمان بالا برده شد٬ همان‌ طوری که بالا رفت و شما دیدید٬ دوباره به همین‌ طریق بازخواهدگشت.» ( اعمال رسولان 1 : 9-11 )

عروج مریم مقدس:

 در روز پانزدهم آگوست برابر باب یست و چهار مرداد هر سال به مناسبت عروج مریم مقدس به ملکوت آسمان جشن گرفته می شود و در آن روز خداوندبزرگ را برای این فیض مقدس سپاسگزاری می کنیم. در این روز بود که شاگردان برای مراسم تشییع پیکر پاک حضرت مریم آماده میشدند که متوجه خالی بودن قبر حضرت مریم شدند. و فهمیدند که حضرت مریم به آسمان برده شده و برای بار دیگر مقدس و بیگناه بودن او برای همه ثابت شد. در تمام دوران زندگیش پا به ای پسرش بود و او را تنها نمیگذاشت. درست است که در انجیل به ندرت راجع به حضرت مریم صحبت شده زیرا انجیل زندگی مسیح را برای ما بازگو میکند ولی همین قدر هم میتوان فهمید که حضرت مریم چقدر عذاب کشیده ولی هیچ وقت پسرش را تنها نگذاشته و شکایتی نداشته. و به همین دلیل پیکر پاک و مطهر و بی گناه او به آسمان انتقال یافت.

عید کوچک :

در روز ششم ژانویه به مناسبت ظهور مسیح و تعمیدش توسط یحیی جشن گرفته می شود. در سه انجیل به روایت متی و مرقس و لوقا میخوانیم که عیسای مسیح از یحیی معروف به تعمید دهنده ، تعمید میگیرد. تعمید عیسای مسیح از یحیی دلیل بر پاک شدن و آمرزش و توبه از گناهان مسیح نبود. او پاک و بیگناه بدنیا آمد، او نیازی به توبه از گناهان خود نداشت، از اینرو نیازی هم به تعمید آب از یحیای تعمید دهنده نداشت. برداشت ما از تعمید عیسای مسیح از یحیای تعمید دهنده میتواند اینگونه باشد که :

  • او تعمید گرفت تا از فرمان خدا در تعمید دادن یحیی برای توبه از گناهان اطاعت کند. ( متی 3: 15)
  • او تعمید گرفت تا پیام یحیی تعمید دهنده را تایید کند. ( متی 3: 11)
  • او تعمید گرفت تا برای شروع خدمت خود ، خود را آماده کند. ( مرقس 1: 12-13)

این سه عامل یعنی، اطاعت کردن از فرمان خدا، تایید کردن کار مسیح، و آماده شدن برای خدمت؛ امروز نیز در شخص ایماندار در زمان تعمید و بعد از تعمید دنبال میگردد.

عیسای خداوند دو رسم برای کلیسا بجا گذاشت. شام ربانی یا معروف به شام خداوند و تعمید.

لوقا 22: 19- 20 ( شام خداوند)

متی 28: 19( تعمید)

گردآوری و تنظیم : دانیال

2 دیدگاه برای «عیدهای مذهبی مسیحیان»

    داود تاج اصلان گفت:
    2018-08-23 در 11:11

    با تشکر از توضیحات جامع شما بشخصه استفاده کردم چنانچه از متن شما در جایی میتوان استفاده کرد اجازه لازم را صادر کنید با تشکر.

    لایک

    بهروز گفت:
    2022-05-16 در 09:07

    درود

    درباره مناسبت زیر کمی توضیح می خواستم.
    St john› s eve fall on june 23

    با سپاس

    لایک

بیان دیدگاه